Beske - 316 - 2 deurs - 1984

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
beske
Forum Freak
Forum Freak

Re: Beske - 316 - 2 deurs - 1984

Bericht door beske » 05 mei 2014, 10:36

Vervolgens heb ik mijn nieuwe beste vriend erbij gepakt, het 63 cm lange wringijzer. Deze jongen heeft deze kutklus een stuk dragelijker gemaakt :worship:

Afbeelding

en voila, eronderuit met die as:

Afbeelding

Dat zeg ik nu wel zo mooi, maar eigenlijk duurde dit het grootste deel van de middag, wat heeft het kreng zich verzet zeg!
het begon al met die ellendige borgringen die de asmoeren vast houden, dat heeft al weer 2 schroevendraaiers gekost om los te krijgen, vervolgens een hoop gesleutel om de assen, schokdempers, uitlaat, stabilisatorstang etc. los te halen en natuurlijk 1 vd 4 inbusboutjes aan de dorpel uit moeten boren. Gelukkig mochten de remleidingen kapot aangezien in daar alles nieuw voor heb, dus ff de tang erin gezet en afgeklemd zodat niet het hele reservoir leeg druppelt. Toen moesten alleen de 2 grote moeren van de subframerubbers nog los, met mijn nieuwe vriend was dat geen probleem en de bouten kon ik gelukkig ook zo naar boven slaan. Alleen toen bleef de as natuurlijk zitten waar hij zat :nopoms:

Eerst eens een buis erin geslagen van onder uit en lopen wrikken, maar zonder resultaat. Toen het bandenijzer erbij gepakt en voorzichtig de as naar onder geduwd en dat werkte, aan 1 kant :emo: Dus om het geheel wat minder lomp te maken toch maar het diff en de draagarmen eraf gehaald en eens goed met het subframe zelf lopen wrikken, maar zonder resultaat. Dus toen tijdens het wrikken het bandenijzer er nog eens bijgepakt, en toen wou hij wel! Maar de binnenste bussen van de rubbers zaten natuurlijk nog gewoon op hun plek. Dus toen daar weer een buis in geramd en daar eens goed met de hamer op geslagen en eindelijk waren ze los :dance:

Gelukkig was de tank er daarna vrij gemakkelijk onder uit, die zit maar met 5 boutjes vast. Ook ff het (rotte) afdekplaatje in de wielkast los gehaald om de ontluchtingsslang te kunnen vervangen:

Afbeelding

En nog een gaatje gevonden aan het einde van mijn dorpel, achter het subframerubber:

Afbeelding

Afbeelding

Nog ff lopen prikken met een schroevendraaier, maar groter dan dit werd het gelukkig niet. Vanavond eens kijken of we dat gelast krijgen.
Afbeelding
316 Dellorto project- en reactietopic

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 05 mei 2014, 10:37

Als laatste heb ik nog de hele bodem schoongemaakt waar je normaal niet aan komt door de as en de tank en alles voorzien van een goede laag tectyl:

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik daarna onder de auto uit kwam, kwam de overbuurman binnen gelopen met de opmerking "Gij lus vast wel een koud pilske, ofnie?". Voor mij was dit het teken dat het goed geweest was voor vandaag (het was ook al weer 18:30) en heb onder het genot van een lekker koud biertje nog een beetje opgeruimd en ben naar huis gegaan. Toen ik mezelf in de autospiegel bekeek snapte ik wel waarom de buurman vond dat ik eruit zag alsof ik een pilsje nodig had, helemaal zwart van de tectyl :rofl:

Nou ligt mijn appartement in Eindhoven boven een kebabzaak, dus voordat ik naar binnen liep heb ik de onderbuurman even verzocht om een grote schotel döner klaar te hebben over een half uurtje. Toen ben ik snel gaan douchen (telefoon was nog niet schoongemaakt met dasty en daar zat nog tectyl op, vandaar de heldere foto)

Afbeelding

En daarna stond deze onder klaar voor me:

Afbeelding

Ik had hem verdiend vond ik zelf :D
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 12 mei 2014, 08:38

Aangezien ik zo snugger was geweest om de vulslang van de tank weg te flikkeren, en het plaatje in de wielkast bestond uit roest dat bij elkaar werd gehouden door tectyl:

Afbeelding

Het was weer een rib uit mijn lijf, maar goed.

Ondertussen zitten de remleidingen en het T-stukje er ook weer onder:

Afbeelding

Dankzij Stefan zijn tip de remslangen aan de auto gehangen en het rempedaal ingedrukt gehouden met een stuk ijzer tussen het pedaal en de stoel te klemmen, maakte de montage een stuk gemakkelijker.

Meteen maar alle remleidingen vervangen, had ze nou toch liggen:

Afbeelding

Daarna de tank er weer tegenaan:

Afbeelding

Ziet er toch wel beter uit dan de oude tank, die was op de rand op meerdere plekken al aardig krokant trouwens:

Afbeelding

En toen de as er weer onderin :)

Afbeelding

Meteen een veerpootbrug gemonteerd achter, die zat ook bij mijn bestelling van Motorsportparts.nl :koning:

Afbeelding

Moet het nog een beetje afwerken allemaal, maar eerst maar eens de dorpel afmaken en naar de APK ermee.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 21 mei 2014, 07:57

Nog een plaatje van mijn dichtgelaste dorpel:

Afbeelding

Daarna eens geprobeerd hoeveel benzine er nu echt in een 55 liter tank gaat, er zat werkelijk geen druppel meer in de tank en de leidingen dus ik verwachtte wel wat meer dan 55 liter. Maar die Duitsers werken toch verrekte nauwkeurig. Om dit erin te krijgen moest ik de brandstofpomp ff laten lopen om de leidingen te vullen en minstens 10 keer de pomp af laten slaan :emo:

Afbeelding

En gisteren dan eindelijk voor apk gegaan, eerst ff afgespoten want er zat wel erg veel stof op:

Afbeelding

Mensen kijken je toch raar aan als je om 7:30 je auto af staat te spuiten :mrgreen:
Toen naar de Kwikfit gereden en daar mijn auto achter gelaten om vervolgens rond 3 uur het verlossende telefoontje te krijgen: Goedgekeurd! :yeah:

De enige aanmerking was dat ze de handrem achter wat bij hadden moeten stellen.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 15 sep 2014, 09:24

Weinig updates hier, maar dat komt omdat er de laatste tijd meer mee Afbeelding dan Afbeelding word :D

En dat uitzicht vanaf kantoor bevalt me best.

Afbeelding

Hij was ook al niet meer gewassen na de afspoelbeurt van hierboven, en aan de emmer te zien mocht dat wel weer eens :oops:
Afbeelding

En dat was nog voordat ik aan de velgen begon
Afbeelding

Maar nu durf ik me er weer in te vertonen
Afbeelding

En toch nog een update wat ik hier nog niet vermeld had, tapeinden met wielmoeren ipv wielbouten

Afbeelding

Past wel mooi bij mijn niet originele naafkapjes en het maakt wielen wisselen weer ietsje gemakkelijker :)
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 02 jan 2015, 11:29

Mini-update: Op de touring kwam ik een setje 15mm spacers tegen onder de alpina's, dus besloten om deze maar eens op de rooie te proberen:

AfbeeldingAfbeelding

Staat wel goed vind ik, als er geen trillingen of andere rijgedrag verslechterende verschijnselen optreden mogen ze blijven :)
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 06 jan 2015, 13:46

Nu we toch bezig zijn met de looks...

Afbeelding

De achterbumper was zijn vorm een beetje kwijt geraakt in de opslag, dus die hebben we maar alvast gemonteerd:

Afbeelding

Tsja, als hij er definitief op gaat moet er wel wat aan die uitlaat gebeuren :roll:

Afbeelding

En om op het tapeinden verhaal terug te komen, zo ziet het er aan de kant zonder spacer uit:

Afbeelding

Aan de kant met spacer ziet het er zo uit:

Afbeelding

Ik heb even gemeten en de wielmoeren zijn 21mm lang, 7mm daarvan word niet gebruikt, blijft 14mm bruikbare schroefdraad over.
Als ik het me goed herinner is me eens verteld dat je wielmoeren er minstens 10 windingen op moeten zitten, bij 12x1,25 draad zoals hier zitten ze er nu dus ruim 11 windingen op (14 / 1,25 = 11,2). Dat zou dus voldoende moeten zijn, maar het zit me toch niet helemaal lekker... Wat zeggen de monteurs/apk keurmeesters hier?
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 06 jan 2015, 13:46

En nu de minder leuke kant van het looks-verhaal, wielkast links:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wielkast rechts:

Afbeelding

C-stijl rechts:

Afbeelding

Dit zit er eigenlijk al veel te lang, samen met nog een paar onderhuidse plekken gaat dit de komende tijd aangepakt worden!
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 27 feb 2015, 18:34

The teardown continues:

Afbeelding

Ik had nog nooit gehoord van een e30 die hier roest, maar zowel mijn touring als de rooie hebben het dus:

Afbeelding

Bij deze gelukkig een stuk minder ver verspreid dan bij de touring, dus meteen de zaag erin:

Afbeelding

Ook heeft hij eens een hard voorwerp van dichtbij bekeken:

Afbeelding

Dat idee had ik al langer aangezien er type 2 koplampen in zitten, de motorkap en het linkervoorscherm een andere kleur hebben, het voorfront onder de rooie lak eigenlijk blauw is en deze deuk erin heeft zitten:

Afbeelding

Ook een 316 ziet wel eens de verkeerde kant van de weg :nopoms: Maar goed, nu we toch bezig zijn kan er ook wel een ander frontje in.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 27 feb 2015, 18:34

Ondertussen de vloerbekleding er maar eens uitgetrokken, word je ook niet vrolijk van...

Het begint met een klein gaatje:

Afbeelding

Maar een keertje prikken met een botte schroevendraaier en je krikpunt dondert er zo uit. Die zat er letterlijk met tectyl en bitumen nog tegenaan.

Afbeelding

En dan blijft dit over:

Afbeelding

deze viel er ook zo uit:

Afbeelding

En de rest van de voetenruimte is ook lekker krokant:

Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 27 feb 2015, 18:35

Nou, de andere kant dan, hier was al eens een plaatje in gezet had ik gezien dus dat beloofd wat.

Afbeelding

Het krikpunt zat hier nog net iets vaster, maar niet veel.

Afbeelding

En deze plek in het schutbord is ook niet iets om blij van te worden. Recht achter het motorblok :nopoms:

Afbeelding

Het ventileert wel lekker moet ik zeggen

Dus kinders, sneeuwdriften is leuk, maar het heeft ook zijn nadelen.

Halverwege maart ongeveer gaat hij richting Lucky Lasser. De bedoeling was om hem het zichtbare werk te laten doen, en zelf de bodem aan te pakken. Maar met deze nieuwe ontdekkingen laat ik hem ook beide voetenruimtes doen. Dan weet ik zeker dat het goed is!

Daarna gaat het blok er waarschijnlijk uit om de plek in het schutbord te lassen en om er een nieuw front in te maken. Dan kan hij klaargemaakt worden om te spuiten en dan duw ik hem 2 schuren verderop bij de spuiter naar binnen voor een vers laagje Zinnoberrot :) Dus, ik denk dat het deze zomer veel :sleutelen: en weinig :sturen: word, maar gelukkig is de touring er ook nog :)
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 16 mar 2015, 09:03

Dit weekend bij Jeroen langs geweest om een stukje C-stijl uit een sloper te slijpen.

Afbeelding

Gelijk een hard voorscherm en een (nog op te halen) motorkap geregeld.

Afbeelding

Afbeelding

Toen verder gegaan met de binnenkant leeghalen:

Afbeelding

Komt nog best wat zooi uit:

Afbeelding

En aangezien de touring weer op de zomervelgen staat heb ik de rooie op de wintervelgen gezet en de hartges veilig op de zolder opgeborgen :)

Afbeelding

Het front hangt er een beetje half op nu, maar dat is omdat hij donderdag naar de lasser gaat en die alles er weer af moet halen.
Nu is het geheel er met 8 boutjes en een paar tywraps weer vanaf, scheelt weer wat tijd.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 24 apr 2015, 15:16

De auto is terug van Lucky Lasser, het was een berg meer werk dan vooraf gedacht dus het heeft allemaal wat langer geduurd. Maar goed, op het schutbord na is de auto nu helemaal roestvrij :D Dit zijn de foto's die ik iedere keer via Whatsapp doorgespeeld kreeg. Ik hoef er weinig bij te vertellen denk ik, het is iedere keer hetzelfde verhaaltje: Roest eruit slijpen, nieuw plaatwerk op maat maken, erin puntlassen, alles rondom aflassen, las vlak slijpen en een laagje zwarte verf erover tegen het roesten. Het afwerken ga ik (zoals met Luc afgesproken) zelf nog doen, dus die zwarte verf is echt alleen voor de komende weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was de hoek rechtsachter, die viel nog mee qua verrassingen :roll:

Dan nu linksachter:

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje over plaatje, niks afgelast en veel plamuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antennegat ook meteen dichtgemaakt en daarmee de originele optielijst gehalveerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen was de achterkant klaar, dus door met de linker voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kwam Luc nog twee verrassingen tegen:

Afbeelding

Afbeelding

En na het kaal borstelen zag dat er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ook het krikpunt werd vervangen, deze keer zonder het vocht en pekelvasthoudende vierkant erop.

Afbeelding

Afbeelding

En aan de andere kant ook:

Afbeelding

Afbeelding

Binnenin werd ook nog een stukje vervangen bij de gaspedaal bevestiging.

Afbeelding

Afbeelding

En zo zag het eruit toen Luc hem terug had gebracht.

Afbeelding

Over het werk van Luc ben ik tot nu toe zeer tevreden, het laswerk ziet er allemaal super degelijk uit. Ook werd ik iedere keer netjes op de hoogte gehouden via foto's op Whatsapp met na iedere werkdag/avond een update van hoeveel uren hij er in had zitten. Bij extra werk wat hij tegen kwam werd ook gevraagd of hij dit ook aan mocht pakken. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Enige nadeel is dat hij best een lange wachttijd heeft, maar dat is niet voor niks natuurlijk :wink: Hij gaat echter binnenkort proberen om hier zijn fulltime baan van te maken, dus wellicht is die lijst dan wat korter.

Nu is de bedoeling om hem apk-waardig te maken en hem voor 20 mei nog even naar de keuring te brengen, hij is inmiddels 30 dus hoeft over 2 jaar pas terug. Daarna word de m-tech set gemonteerd waarna de hele auto geschuurd en gespoten moet worden. Hiervoor durf ik echter nog geen tijdsplanning te maken :emo:
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 10 jun 2015, 09:56

Tijd voor een update, dit verhaal heb ik even van het forum gehouden totdat het opgelost was.
Luc was druk bezig aan mijn e30 en was net klaar met alles aan de achterkant. Omdat het voor hem gemakkelijker werken is wou hij de 316 even naar buiten rijden en hem andersom op de brug zetten voordat hij aan de voorkant verder ging. Ik had hem uitgelegd hoe de auto het beste te starten was etc. aangezien dat met de Dellorto's wel enige handigheid vereist. Toen hij vervolgens een klein beetje gas bij gaf om over de richel van de brug te komen hoorde hij een raar geluid en heeft hij de motor meteen uitgezet.

Afbeelding

Dit bleek (gelukkig) bij de oliefilter vandaan te komen, dus geen enorm gat in mijn blok zoals ik verwachtte. Luc bood een keer of 100 zijn excuses aan, terwijl hij er helemaal niks aan kon doen en zei al meteen dat hij de auto wel per trailer terug zou brengen zodat ik zelf op mijn gemak op zoek kon naar de oorzaak van de lekkage.

Dus zodra de auto terug was maar eens op onderzoek uit gegaan, en al snel was duidelijk waar het precies gelekt had.
Afbeelding

Aangezien ik nog een oliedrukmeter en sandwichplate klaar had liggen voor montage leek het me wel handig om deze te monteren alvorens de auto te starten.
Dus met een nieuwe filter, nieuwe olie en een oliedrukmeter maar eens geprobeerd wat er zou gebeuren als ik de auto zou starten. De oliedruk schoot bij stationair toerental (800 toeren) meteen naar de 7 bar, en met een beetje gas erop (1200 toeren) zat hij al buiten het bereik van de meter. Ook lekte er nog steeds olie, dus toen ben ik begonnen met het demonteren van het blok.

Afbeelding

Meteen maar op de bok gehangen.

Afbeelding

En de carterpan eraf.

Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 10 jun 2015, 09:56

Om een nieuwe drukregelaar te monteren.

Afbeelding

Afbeelding

En nu we toch bezig waren ook de kleppen maar even gesteld, want dat was nodig.

Afbeelding

Toen alles weer terug gebouwd en het blok weer in de auto gehangen om te testen of het opgelost was.

Afbeelding

4,5 bar bij 700 toeren lijkt me een stuk beter :wave:

Maar er lekt nog steeds olie :nopoms:

Afbeelding

Maar dat bleek opgelost nadat ik een van de niet gebruikte bouten in de sandwichplate had aangedraaid, deze bleek slechts handvast te zitten :oops:
Het blok kan er dus weer uit en in een hoekje totdat het spuitwerk klaar is :)
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 20 jan 2016, 10:32

Tijd voor een update! Veel te lang geleden dat er iets aan de rode gebeurde, maar ondertussen wel een huisje gekocht en het een en ander daar aan geklust, dus ik heb niet stil gezeten :mrgreen:

Bij een (V)VFL zit het pedaal IN een bevestiging geklikt, deze was bij mij weg gerot, net als bij iedere sloopauto hier in de buurt.
Bij een NFL zit het pedaal OM een bevestiging geklikt, wat vrij eenvoudig na te maken is.

(V)VFL:

Afbeelding

NFL:

Afbeelding

In mijn touring even gemeten hoe groot het plaatje moet zijn en deze vervolgens nagemaakt en vast gelast.

Afbeelding

Ook nog een reparatie tegen gekomen in het voorfront. Blijkbaar heeft hij linksvoor eens een tikje gehad waarbij het front beschadigd is geraakt. Het beschadigde stuk was eruit geslepen en er was een ander stuk in gelast. Niet heel netjes natuurlijk, dus eruit ermee! Eerst een beetje ruimte gemaakt om overal goed aan te komen:

Afbeelding

En vervolgens aan de slag met het uitboren van puntlasjes.

Afbeelding

Het nieuwe (OEM) front zit er in. Hij moet nog vast gelast worden, maar daar wacht ik nog even mee totdat ik helemaal klaar ben in de motorruimte. Want nu kom je overal toch een stuk beter bij.

Afbeelding

Nu nog de laatste roestplek aanpakken, die in het schutbord. Daarna is ie voor zover ik kan ontdekken roestvrij! :hoera:

Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 29 jan 2016, 08:14

En het schutbord is dicht! Laswerk door mezelf gedaan, dus een stuk minder netjes dan dat van Luc, maar deze plek komt toch onder een laag isolatiemateriaal te zitten.

Afbeelding

1 plekje wou ik nog even nakijken, maar daar zat het draagarm oortje boven. Dus meteen maar even het voorste subframe demonteren, kunnen we die ook netjes maken :) De oude motorkap is trouwens gepromoveerd tot to-do list.
Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 25 feb 2016, 09:39

Gaan we weer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort even een plaatje voor maken, maar de schaar is op mysterieuze wijze uit onze schuur verdwenen, dus kon geen karton op maat knippen.

Dus ik heb mijn goede vriend er maar eens bij gepakt:

Afbeelding

En het grootste gedeelte van de strijkkit al uit de motorruimte verwijderd.

Afbeelding

Meteen de rembekrachtiger en zekeringkast eruit gehaald.

Afbeelding

Jammer dat de hele kabelboom t/m de achterlichten dan mee moet komen...

Afbeelding

Maar ik kwam onder het dashboard een paar draadjes tegen die het een beetje warm hebben gehad. De kabels richting de koplampen zijn door de vorige eigenaar al verknipt voor het aansluiten van de type 2 koplampen. En onder de kap heb ik er nog het een en ander aan verknipt voor het aansluiten van de brandstofpomp en het verwijderen van de originele carburateur. Dus het liefst zou ik deze hele kabelboom vervangen voor een kabelboom van een type 1 met injectie, kan ik de brandstofpomp meteen netjes aansluiten op de originele manier :) Mocht iemand een nette onverknipte kabelboom hebben liggen dan hoor ik dat graag! Vanaf de zekeringkast alles tot waar je het los kunt halen zonder te knippen, dus van de koplampen tot de achterlichten en tot de stekkers onder het dashboard.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 21 mar 2016, 08:49

Subframe schoongemaakt:

Afbeelding

Binnenkant vol met Tectyl ML, buitenkant 2 goeie lagen Hammerite:

Afbeelding

Afbeelding

En meteen een paar nieuwe draagarmen besteld, samen met nieuwe stuurstangen voor op het e36 stuurhuis. Hoef ik daar voorlopig ook niet meer naar om te kijken.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 21 mar 2016, 08:50

En de doos van de draagarmen mooi gebruikt om een plaatje op maat te maken voor het gat in mijn bodem.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje creatief buigen, maar beter een half uurtje langer besteden aan het perfect passend krijgen van het plaatje dan aan het dichtlassen van de gaten tussen plaatje en auto.

Afbeelding

En dan vergeet ik een foto te maken van het eindresultaat. Maar goed, jullie weten allemaal hoe een matige las eruit ziet :emo:

Meteen het subframe er weer onder inclusief draagarmen en e36 stuurhuis. Ook de motorruimte even in de menie gezet zodat het niet gaat roesten voordat het gespoten is.

Afbeelding

En weer strijkkit aangebracht. De reden om het eraf te halen was dat ik op verschillende plekken roest onder de strijkkit aantrof en ik zeker wou weten dat er niks meer onder zat. Dat bleek gelukkig allemaal mee te vallen. Dus de strijkkit mag er weer op, alleen nu wat minder dik dan dat bmw vroeger deed. Eigenlijk zit het nu alleen in de randjes goed erop, de rest is geknoei en gaat er met het schuren straks weer af.

Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 12 apr 2016, 09:23

Even de boel op z'n kop gooien, ik heb een M20 gekocht :emo:

Eigenlijk was het al een tijdje duidelijk dat de M10 er uit moest of meer vermogen moest gaan leveren. Meer vermogen uit de M10 word al snel erg duur. Dus toen Wesley zijn complete M20 swap aanbood op het forum heb ik niet heel lang getwijfeld, en een paar dagen later zaten we in de auto naar Nieuw-Vennep.

Wesley had het blok er al bijna helemaal uit, maar nog net genoeg aangesloten gelaten om hem even te kunnen starten.
Starten deed hij meteen en hij had 11 bar compressie op iedere cilinder. Genoeg reden om er wel op te vertrouwen dat het een gezond blokje is.

Afbeelding

Toen begonnen met het los maken van de laatste dingen en het blok ingeladen.

Afbeelding

En om het geluid van de Dellorto's niet teveel te missen heb ik ook de Eisenmann demper maar meegenomen.

Afbeelding

51mm poten en rondom 325i schijfremmen zitten er al onder en de swap is erg compleet, dus er in hangen zou niet heel veel moeite moeten zijn.
Wel eerst nog even een grote beurt en distributiewissel doen voordat het front er weer in zit.
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 20 apr 2016, 08:03

En precies 3 jaar nadat de M10 erin ging, gaat nu de M20 erin:

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort wat beugeltjes maken voor de LMM en het koelvloeistofreservoir.

Afbeelding

En deze heb ik van forumlid Suku gekocht, bedankt!:

Afbeelding
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 09 mei 2016, 07:52

Dat (de)monteren van een motor zonder voorfront bevalt me wel, dus tijd om het front eens demontabel te maken!

Eerst vast zetten met een paar puntlasjes. Niet de mooiste, maar ze gaan er toch weer af dus geen zorgen.

Afbeelding

Dan de motorkap en de voorschermen er weer op:

Afbeelding

Sluit allemaal nog aardig aan. Het front zit dus op de goede plek gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Toen een paar 6mm gaatjes geboord door de montagepunten

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het front weer gedemonteerd en de gaten in het frame uitgeboord tot 9 mm. Hierna de blindklinkmoeren geplaatst.

Afbeelding

Het front is nu vast te zetten met 12 M6 bouten op de originele montagepunten. Sterk zat voor de krachten die er op komen te staan als je het mij vraagt :)
Afbeelding

beske
Forum Freak
Forum Freak

Bericht door beske » 25 jul 2016, 07:51

Je ziet er niet veel van, maar ik ben weer bezig geweest.

- Groothuis diff gemonteerd
- Aandrijfas voorzien van een type 1 tussenlager en een nieuwe hardyschijf
- Hitteschildjes schoongemaakt
- Wielkastrandjes omgerold en afgekit aan de achterkant. Niet echt nodig met de hartges, maar ik maak alles het liefst upgrade-proof nu ik toch bezig ben.
- Wielkasten in de tectyl gezet
- Achterbumper er losjes opgezet en de einddemper er onder gehangen, ter motivatie 8)
- En terug op z'n wielen gezet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie